marți, 6 martie 2012

Ion Minulescu - Romanta Raspunsului Mut

Ce vad!…
E-adevarat?…
Tu esti?…
Cum?…
N-ai murit?…
Tot mai traiesti?…
Pendula care te-ai oprit din mers,
Încerci acum sa mergi în sens invers?…

Hai!… Spune-mi…
Spune-mi tot ce stii…
Sa-mi spui chiar si minciuni,
Sa-mi spui
Ce n-ai spus nimanui -
Nici celor morti,
Nici celor vii …

Ce victime ai mai facut
Din clipa-n care urma ti-am pierdut?…
Ce vrajitoare te-a trecut prin foc
Si-a reusit sa-ti puna inima la loc?…
Si care-anume sfânt din calendar
Te-a sfatuit sa te-ntâlnesti cu mine iar?…

De ce zâmbesti?
E-adevarat?…
Te-ai razgândit?…
Ne-am împacat?…
Iar ne iubim?…
Sau, poate, si-azi ne regasim
Aceiasi vechi dusmani?…
Dar tu mai stii dupa câti ani?…

Eu te-am iertat de mult!…
Dar tu?…
Raspunde-mi “Da”…
Raspunde-mi “Nu” -
Totuna mi-e!…
Stii tu de ce -
La tine “Nu” si “Da” nu sunt
Decât aceleasi vorbe-n vânt!…

De ce te temi?…
De ce-ti ascunzi
În palme ochii tai rotunzi?…
De ce-ti aprinzi ca un semnal
De foc bengal
Obrajii tai de portelan
Si inima de Caliban?…

Raspunde-mi!…
Vreau sa stiu si eu,
De ce-ai venit?…
De dragul meu?
Sau, poate, n-ai venit decât
Sa-mi torni, ca si-n trecut, pe gât
Un paharel de coniac,
Ca eu sa tac,
Iar tu sa tipi
Si sa dispari, apoi, suspect,
Cu voluptatea unei bombe de efect!…

Ce zici?
Asa e c-am ghicit
De ce-ai venit?…
De ce te-ncrunti si nu-mi raspunzi?…
Ce nou secret îmi mai ascunzi?…
De ce scrâsnesti din dinti
Si taci?…
Hai!… Spune-mi, ce-ai de gând sa faci?
Deschide-ti gura - mii de draci! -
Si lasa-ma sa-ti mai sarut…
Nu gura…
Ci raspunsul mut!…


3 comentarii:

  1. Ideea acestei publicări mi-a venit în momentul în care am început să vorbim depsre SIMBOLISM la ora de română, iar doamna profesoară încerca să îl compare pe Bacovia cu acest Ion Minulescu, citindu-ne tocmai această poezie. Eu cred, că este o poezie minunată, cu foarte multe mesaje ascunse. Mulţumesc doamna profesoară că m-aţi făcut să îl descopăr pe Minulescu!

    RăspundețiȘtergere
  2. o simbolismul il avem si noi de inv..........intradevar k Mnulescu e un poet exceptional.

    RăspundețiȘtergere
  3. Eu cred că e mult mai mult decât simbolism. Deşi dacă ar trebui să spun în ce categorie s-ar încadra nu aş putea răspunde. Am recitit acum poezia şi m-a lăsat fără cuvinte, mi-am închipui toată scena în faţa ochilor mei, şi am citit cu voce tare în cameră singur imaginându-mi tot. Îmi place poezia, dar nu pentru că e simbolista sau că pur şi simplu e o poezie a lui Minulescu, ci pentru că are un mesaj puternic şi bine conturat. Chiar şi acum simt energia acestui poem, şi acum aud vocea eului în mine, înnebunit după iubire, înfometat de puţină afecţiune, pe care nu o primeşte. E un monolog atât de profund...mulţumesc Alin pentru că l-ai postat.

    RăspundețiȘtergere